یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

مشاجره والدین در حضور کودکان عملی وحشیانه محسوب می شود که قادر است تمام زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. کودکانی که شاهد جر و بحث های شدید و بی مهری والدین نسبت به یکدیگر هستند، بزرگسالانی با مشکلات روانی و تالمات روحی مزمن خواهند بود...

ظالمانه ترین اتفاق را زمانی در محیط منزل خود رقم می زنیم که مقابل چشمان کودکانمان به مشاجره می پردازیم.

کودکی که هیچ اراده و قدرتی در کنترل امور اطراف خود ندارد، با مشاهده ی مشاجره بین پدر و مادر دنیای اطراف خود را ناامن می یابد. با هر صدای فریاد و تهاجم پدر و مادر به سمت یکدیگر، کودک چیزی را در وجود خویش از دست می دهد که شاید دیگر هرگز فرصتی برای بازیابی آن وجود نداشته باشد.

 تاثیر مشاجره والدین بر کودکان

چیزی که والدین هنگام مشاجره نمی بینند

چیزی که والدین هنگام مشاجره با یکدیگر نمی بینند، چشمانی است که بیش از حد مردمک آن ها باز شده و با تعجب، ترس، اضطراب و اندوه به صحنه ی مشاجره خیره شده است.

در حالی که سخت مشغول دادن جواب های کوبنده به یکدیگر هستیم و سعی می کنیم با صدای بلندتری پاسخ طرف مقابل را بدهیم، به جز از بین بردن اعتبار زندگی مشترکمان کودکی که تنها مأمن او خانه است، را زیر پای خود له کرده و عبور می کنیم.

کودکانی که در دوران کودکی و نوجوانی شاهد مشاجره های سخت والدین خود هستند، در بزرگسالی به افرادی پرخاشگر و طلبکار از جامعه تبدیل می شوند.

 

تاثیر مشاجره والدین بر کودکان

 

والدین بی کفایت

والدینی که هنگام مشاجره با یکدیگر به نگاه های ملتمسانه و گریه های کودک خود اهمیتی قائل نمی شوند، بی کفایتی خود در نگهداری و مسئولیت پذیری کودک را ثابت کرده اند.

 

تخریب شخصیت

این والدین با هر بار مشاجره که احتمالا دفعات بعدی سخت تر و سنگین تر از بار قبل می باشد، تکه ای از شخصیت در حال شکل گرفتن کودکشان را تخریب می کنند. و کودک با محیط آشفته ی اطراف خود تکه های شکسته ی شخصیت و روانش را به شکلی نامنظم و کج و معوج چیده و رشد می کند.

در آینده انتظار داریم که این کودک که حالا تازه به دوران جوانی پا گذاشته است، مودب، متین و عاقل باشد!

به راستی این انتظاری نابجا و تفکری غلط است که از کودک بیگناه و بی پناه دیروز که با بی فکری و بی مسئولیتی زیر خودخواهی و نادانی خود شکوفایی اش را فلج کرده ایم، انتظار موفقیت و سلامت روان داشته باشیم.

 

تاثیر مشاجره والدین بر زندگی کودکان

 

ضعف تحصیلی و مراقبت مسئولان مدرسه

چنین کودکانی احتمالا در تحصیلات خود نیز دچار مشکلاتی خواهند شد. مسئولان مدرسه بعضا شاهد افت تحصیلی ناگهانی برخی از دانش آموزان هستند، و اگر این مسئولان به حد کافی وظیفه شناس باشند حتما از علت آن جویا خواهند شد. و غالبا این پیگیری ها به مشکلاتی داخل خانواده بر می گردد.

مسئولان مدرسه می باید در چنین شرایطی با فراخواندن والدین آن ها را نسبت به اتفاقی که به صورت ساکت و چراغ خاموش در زندگی فرزندشان در حال رخ دادن است، آگاه نمایند.

 

خطر اعتیاد و جرم

اگر این کودکان و نوجوانان در سنین پایین تر مورد توجه و معالجه آلام روحی قرار نگیرند، کاندیدای مناسبی برای گرایش به سمت اعتیاد و نیز اعمال مجرمانه خواهند بود.

بیشتر مطالعات و بررسی ها بر زندگی نوجوانان و جوانانی که مرتکب اعمال مجرمانه شده اند، حاکی از آن است که عموم این افراد در زندگی کودکی و نوجوانی خود آلام روحی سختی را در محیط خانواده ی خود پشت سر گذاشته اند. زخم هایی که بدون مداوا باقی مانده و اتفاقا بارها و بارها دوباره تجدید شده اند.

 

تاثیر مشاجره والدین بر زندگی کودکان

 

فمنوم و حمایت از حقوق کودکان

فمنوم در راستای حمایت از حقوق کودکان هرگونه عمل خشونت آمیز جسمی یا روانی که به تخریب شخصیت و رشد و تعالی کودکان ایران زمین منجر شود، را محکوم ساخته و به عنوان دیده بان ظلم هایی که به فرشته های سرزمینمان می شود، عمل خواهد کرد.


منبع:

https://www.femanom.com/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.