یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

یوفتوسا، مجله ی اینترنتی

خلاصه رمان جین ایر

رمان جین ایر نوشته ی شارلوت برونته نویسنده ی انگلیسی یک اثر جاودانه در دنیای ادبیات جهانی به شمار می رود. تا کنون چندین بار با اقتباس از این رمان فیلم های سینمایی ساخته شده است که هر بار نیز با توجه و اقبال مخاطبان روبرو گردیده و موفق عمل کرده اند.

رمان مشهور جین ایر نوشته ی شارلوت برونته اثری خواندنی و ماندگار از این نویسنده است. جالب است بدانید که چندین بار فیلم سینمایی جین ایر نیز با کارگردانی و بازیگران مختلف تولید گشته است.  

 

شارلوت برونته

شارلوت برونته نویسنده ی انگلیسی تبار خواهر امیلی و آنا برونته می باشد. شارولت از دو خواهر خود که آن ها نیز نویسنده بودند، با نوشتن کتاب جین ایر شهرت بیشتری کسب کرد.

رمان بلندبی های بادگیر نیز به قلم امیلی برونته نگاشته شده است که در نوع خود داستانی خواندنی و جذاب دارد. اما رمان جین ایر در میان آثار این سه خواهر نویسنده  توانست جایگاه دائمی در قلب خوانندگان جهانی به دست بیاورد.

رمان جین ایر در سال ۱۸۴۷ میلادی و در روز شانزدهم ماه اکتبر منتشر گردید.

 

خلاصه داستان رمان جین ایر

در رمان جین ایر به دخترکی آشنا می شویم به نام جین که با از دست دادن خانواده اش مجبور به زندگی با دایی و زن دایی اش می شود. با فوت کردن دایی جین، وی با زن دایی و فرزندان او روزگار می گذراند. روزگاری که با بدجنسی های آن ها به سختی می گذرد.

جین به یک مدرسه ی شبانه روزی با شرایطی بد فرستاده می شود و در آن جا نیز تالمات روحی زیادی را پشت سر می گذارد که به دلیل شخصیت قوی و روح آزاده ای که دارد، به خوبی از پس آن ها برمی آید.

جین پس از اتمام تحصیل و در جوانی به ثورنفیلد می آید تا به عنوان معلم سرخانه مشغول تدریس به دخترکی شود. و ماجرای اصلی داستان در این عمارت انگلیسی اتفاق می افتد.

آقای راچستر به عنوان کارفرمای جین به وی دل می بندد و جین ایر نیز به صورت متقابل عاشق کارفرمای خویش است. بدون آن که باور داشته باشد مردی صاحب مقام، ثروت و دریافت توجهات زیاد از سوی بانوان زیبا و جوان دیگر، توجهی به او بنماید.

در واقع داستان هم تا زمانی همین طور پیش می رود که جین تصور می کند ارباب راچستر قصد ازدواج با بلانش زیباروی را داشته و به او که بهره ی چندانی از زیبایی نبرده، توجهی نخواهد نمود.

 

خلاصه داستان رمان جین ایر

 

جین آماده ی رفتن از ثورنفیلد می شود و خود را برای مبارزه با روزهای اندوه و گرفتاری آماده می سازد. اما ارباب راچستر به وی ابراز عشق نموده و پیشنهاد ازدواج خود را در سریع تری زمان تسلیم می نماید.

همه چیز آماده ی برگزاری عروسی می گردد؛ جین ایر از این که سرانجام به همسری ارباب راچستر درمی آید در پوست خود نمی گنجد؛ اما موقع شهادت بی مانع بودن ازدواج کسی با اعلام متاهل بودن راچستر دنیای رویایی همسری وی را به یکباره خراب می کند.

لباس عروسی از تن خارج می شود. چمدان بسته شده و جین آماده ی ترک ثورنفیلد است. هر چقدر ارباب برای راضی کردن وی به ماندن تلاش کرده و توضیحات مبسوطی از زن دیوانه ای که در بالاترین طبقه ی خانه نگهداری می کند، به جین می دهد باز هم موفق به راضی کردن وی برای ماندن در ثورنفیلد نمی شود.

جین مصمم به بیرون آوردن دامن خود از هر گونه عمل خلاف عقل، شرافت و انسانیت در حالی که قلب خود را در ثورنفیلد جای گذاشته، از آن جا می رود.

جین که ارباب راچستر را با تمام اندوهش تنها گذاشته است، زندگی جدیدی را با مشکلات و مسائل خود آغاز می کند و چندین سال از محبوب خویش بی خبر است. در حالی که تمام این مدت را با یاد وی سر کرده و امیدوار است که ارباب نیز راهی برای نجات خویش از ورطه ای که در آن قرار گرفته، پیدا کرده باشد.

اما جین زمانی دوباره ارباب راچستر را می بیند که وی در آتش سوزی که توسط زن دیوانه اش اتفاق افتاده بینایی اش را از دست داده است. و البته همسر مجنونش نیز جان باخته و اکنون راچستر یک مرد مجرد محسوب می شود.

جین ایر بدون توجه به چشمان بی فروغ و نابینای ارباب راچستر و ظاهر وی که اکنون ناخوشایند و دستی که بر اثر سوختگی شدید تغییر شکل داده است، برای ازدواج پیش قدم شده و زندگی مشترکی را که یک بار مانعی موجب شد تا شکل نگیرد، آغاز می کنند...

 

منبع:

https://www.femanom.com/هنر،-تاریخ-و-ادبیات/رمان-جین-ایر-اثر-شارلوت-برونته

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.